Huskeliste for butikkfasade
Hva burde man tenke på med sin butikkfasade? Det er noen viktige aspekter med hvordan man vil at fasaden sin skal se ut. Det aller viktigste av de aspektene er at butikkfasaden din forteller er hvem du er, med det mener vi at logoen og/eller navnet ditt må være godt synlig. Samtidig burde den fortelle litt om butikken og ha noe praktisk informasjon.
Skilt til butikkfasade.
Her har man mange valg. Så vi går igjennom noen alternativer til hva som kan pryde butikkfasaden.
Lysskilt: Et lysskilt er et skilt som lyser fra innsiden. Her kan man ha frittstående bokstaver eller eskelokk. Det er en fin måte å skape en «eye-catcher» fordi lys i seg selv skiller seg ut i mørket. Og Norge har ganske lange perioder med mørke. Dette kombinert med at det er estetisk fint, både dag og natt. Her kan du lese om ulike lysskilt alternativer.
Skilt: Eller ikke-lysskilt. Enkelt forklart; et skilt som ikke lyser. Her har man rene plateskilt eller utskårede bokstaver og logoer. Fordelen med «ikke-lysskilt» er pris. Det er vesentlig rimeligere å produsere enn lysskilt, og har som oftest en raskere leveringstid. Forslag til det, kan du se HER!
Opplyste skilt: Kall det en «kombinasjon» av de to foregående. Her bruker man en ekstern lyskilde til å lyse opp et skilt. Her bruker man ofte lyskastere til kaste lys på skiltet. Har man allerede lyskastere av en eller annen form montert på fasaden, så er dette å anbefale. Man får fordelene med å lyse opp skiltet sitt, veldig kostnadseffektivt.
Folie til fasade:
Har man store tomme flater, som for eksempel vinduer, så er det fint å vise seg frem her. Om det er med logoen sin, eller vise utvalget av produkter og tjenester. Dette er en fin måte å bruke leverandørene sine til å forklare hva man selger eller hvilken bransje man tilhører, ved hjelp av butikkfasaden sin.
Så vil vi anbefale at man også bruker folie til informasjonsformidling. Da tenker vi på åpningstider og kontaktinformasjon. Mye i dag skjer online, men mye spontanitet skjer fysisk når man er ute og går.
Nytt utrykk til butikkfasaden?
Trekker frem en annen ide som er verdt å underholde. Mange fasader i dag er preget av baldakiner over inngangspartiet kledd inn i sort og kjedelig blekk, et inngangsparti av gammelt treverk eller ødelagt mur. Det å kle inn baldakinen i folie er en veldig lett måte å løfte et utrykk på betraktelig. 3M har sin Di-Noc serie, hvor man får struktur i folien, samtidig som man kan gjøre om kjedelig blekk til marmor, tre, rustent metall eller bare en helt ny farge. Hvis man virkelig vil freshe opp inngangspartiet, kan man bygge opp en portal rundt inngangsdøren i farger som komplimenterer den merkevaren du ønsker å bygge. Dette gir butikkenfasaden en virkelig «eye-catcher» og gjør at en skiller seg virkelig ut!
Utskiftbart budskap:
En bukk ute foran butikken kan alltids være et godt tilskudd. Denne kan være med å formidle budskap som endrer seg. Dette kan være alt fra salgsperioder til endring i åpningstider. Her har du mulighet til å være kreativ i kommunikasjonen din og gi beskjed om hendelser som foregår hos deg.
Bilder i samarbeid med GetNoticed
Hva annet burde en huske på?
Alt dette ovenfor hjelper vi selvfølgelig til med. Vi fremstiller alt grafisk for deg, vi produserer det du ønsker og vi monterer det. Men det er en del tekniske aspekter som vi gjerne vil gjøre deg klar over. Det første er byggesøknader, ved endring av fasade er en nødt til å søke til kommunen om tillatelse til å gjøre de endringene man ser for seg, dette inkluderer da nabovarslinger også. Punkt nummer to som kan være greit å få med seg er montering, da spesielt av lysskilt. Dette skal trolig litt høyere opp på bygget, og lysskilt kan være litt uhåndterlige med tanke på vekt og størrelse, så det kan være lurt med en lift. Siste punktet er da elektrisitet, man blir avhengig av en elektriker til å koble til eventuell strøm.
Alt dette har vi gjort utallige ganger før, og alt sammen fikser vi for deg. Så ønsker du å ta en prat eller idémyldre litt ta gjerne kontakt med oss.
Vi ordner alt fra idéen din til ferdigstilling, uten at du trenger å gjøre noe!